پیام

هیچ کس جز خود ما مسئول بدبختی و خوشبختی های ما نیست

۸/۰۵/۱۳۸۶

روان شناسي شفا

آيا تاكنون از خود پرسيده ايد كه پشت پنجره فولاد چه خبر است كه هر از چند گاهي فردي بيمار و عليل كه سالها درد و رنج بيماري را همراه داشته بي هيچ دارو و درمان از جاي بر مي خيزد و زائران به منزله تبرك و تيمن اشيا و حتي لباسهاي او را با خود مي برند . به راستي در آنجا چه اتفاقي مي افتد ؟ آيا دستهاي شفا بخشي با انرژي درماني ، بيماران دخيل بسته به آن جا را از درد و غم ساليان رهايي مي بخشد؟ يا اين كه فضاي آماده محيط كه از هر طرف ناله اي بلند است و از هرسري صدايي رو به آسمان و هرنگاه اميدوار خيره شده به پنجره و هنگامه ذكر و دعا و نيايش و ... همه اينها دست به دست هم داده و اثرات تلقين آن گاهي يكي را به هيجان مي آورد و از جاي بر مي خيزد و مي رود و .... و دراين بين ، چه داستانهايي كه نقل نمي شود و چه خرافه و دروغهايي كه در آن وارد نمي شود !

در خصوص پديده شفا ، محيطهاي پژوهشي دنيا همچنان در سردرگمي و حيرت مانده اند زيرا آنان از يك طرف آنچه كه در آزمايشگاه قابل تجربه و تكرار نباشد، علم نمي دانند ، از طرف ديگر مشاهده مي كنند هر از چندگاه چنين پديده اي اتفاق مي افتد و طي آن افرادي كه از درمانهاي جسمي متعدد و متخصصين مختلف نتيجه نگرفته اند اكنون شفا يافته، هيچ اثري از بيماريهاي گذشته در آنان باقي نمانده است .

عده اي سعي كرده اند با يافته ها و تئوريهاي علمي دقيق و پيچيده ، گوشه هايي از اين اتفاقات را توجيه نمايند و در اين راه آن را به مسائل فيزيولوژيك ، سلسله اعصاب و غدد درون ريز ، هيجانها و ... ارتباط مي دهند . هرچند برخي از اين يافته هاي علمي درمورد شفا يافتگان صحيح است ، اما همه مطلب نيست ، در هر حال ،نگاه علمي به مسائل ، چنين اجازه اي را نمي دهد كه اين تئوريها را از ابتدا و بدون بررسي رد كنيم . اما آنچه مسلم مي باشد اين است كه تا آن زمان هيچ اصراري به مطابقت دادن پديده شفا با تئوريهاي علمي و تجربي ، معقول و منطقي نيست و به دنبال تبيين روانشناختي محض گشتن نيز به بي راهه رفتن است . بنابراين ، با توجه به اعتقادات اسلامي ، كه خداوند را ناظر اعمال و آگاه به احوال خود مي دانيم ، بهترين ديدگاه آن است كه پديده شفا را جزو معجزات و خوارق عادات بدانيم كه بنا به حكمت ، مشيت و مصلحت الهي انجام مي گيرد . كما اين كه نمونه هاي بسياري تاكنون واقع شده است « از معجزات پيامبران و اولياي الهي گرفته تا اقدامات برخي بندگان صالح خداوند كه علت ظاهري هريك همچنان بر ديگران پوشيده مانده است».

در مورد پديده شفا در علم روانشناسي توضيح مشخص ديده نمي شود ، به ويژه آن كه عمده روان شناسي امروز ، برگرفته از تجربيات و نظريات دانشمندان مزبور است كه با اين گونه مسائل تقريبا بيگانه اند . با اين حال مبحثي وجود دارد تحت عنوان پاراسايكولوژي که مسائل روحي رواني مربوط به ماوراء الطبيعه به معناي لغوي كلمه را مطالعه مي كند . مانند تله پاتي ، انرژي درماني ، غلبه برجاذبه زمين و حركت دادن اشيا يا تمركز و ...

نكته قابل ذكرآن كه پديده شفا خاص دين مبين اسلام نبوده و نمونه هاي زيادي در ديگر اديان الهي كه مرتبط با منبع وحي مي باشند نيز ديده شده است .

نكته مهم ديگر در اين بين توجه به عدم اختلاط خرافه با حقيقت است كه متاسفانه بعضي عوام ، دچار آن شده و برخي فرصت طلب نيز از ساده دلي و صفاي قلب آنان سوء استفاده كرده و به جهت رونق بازار خود ، حقايق و واقعيات موجود راكم و زياد مي كنند . موضوع مورد توجه در اين زمينه روان شناسي فرد شفا يافته قبل و بعد از شفا گرفتن است . روحيات و طرز نگرش و اعتقادات خود كه حاكي از روحيه اميد ، احساس امنيت سعي در آماده نمودن خود از نظر معنوي ، توجه به عبادات ، مراقبه ، تفكر ، اعتقاد به اين كه خداوند نسبت به بندگانش رحيم است و بيش از آن كه توبيخ كننده باشد مهربان است قبل از شفا يافتن قابل تامل است . از طرف ديگر فرد شفا يافته با روحيه اي بالا ، عزمي جزم تر ازهميشه ، با نشاط و پرانرژي ، آماده كار وتلاش ، معتقد به داشتن پشتوانه اي محكم و با اعتماد به نفس ، به زندگي عادي خود باز مي گردد و با حضور جديدش باعث ايجاد روحيه اميد زندگي و تلاش وتوكل در ديگران نيز مي شود
منبع:
ماهنامه بين المللي زائر/ شماره 95

هیچ نظری موجود نیست: