پیام

هیچ کس جز خود ما مسئول بدبختی و خوشبختی های ما نیست

۹/۰۳/۱۳۸۶

معیار ها و ملاکها ی قبل از ازدواج

معیار ها و ملاکهای قبل از ازدواج

مقدمه


ازدواج اساس تشکیل خانواده و مبنای سازمان اجتماعی هر کشوری است . در راه ازدواج جوانان کشور ما مشکلات فراوانی وجود دارد که جوانان برای برطرف کردن این مشکلات تلاش می کنند . ازدواج و تشکیل خانواده یکی از حساس ترین تصمیمات دوران زندگی است که اقدام به آن نیاز به بررسی ، دقت ،هوشیاری و مشورت با افراد با تجربه دارد .

قبل از اینکه انسان دست به عملی بزند باید در چارچوب مورد نظر خود فکر کند . بعد از آن اقدام به کسب اطلاعات لازم نماید و تا زمانی که احساس نکند که اطلاعا تش کامل شده ،نباید اقدام به تصمیم گیری کند زیرا اقدام به تصمیم گیری نسنجیده بر هیچ کسی پوشیده نیست.

در بررسی های انجام شده در ازدواج های موفق زوجین عوامل زیر را موثر دانسته اند :

· آموزش کافی در زمینه زندگی خانوادگی داشته اند

· از نظر سطح آموزشی زوجین تشابه نسبی داشته اند

· از نظر اعتقادات مذهبی زوجین تشابه نسبی داشته اند از درامد متوسطی در هنگام ازدواج برخوردار بوده اند

· زوجین از روحیه تطابق پذیری و قابل انعطاف برخوردار بوده اند

معیار ها و ملاکها برای قبل از ازدواج

ازدواج از آداب و سنن اجتماعی است که همواره در تمامی جوامع انسانی به عنوان یک واقعیت اجتماعی مطرح بوده است . در این رابطه این سوال مهم مطرح می شود که در حال حاضر جوانان چگونه و با چه معیاری باید همسر آینده خود را انتخاب کنند ؟

بسیاری از افراد واقعا نمی دانند که چه کسی را با چه معیاری و صفات شخصیتی به عنوان شریک زندگی خود برگزینند ؟

و چگونه انتخاب صحیحی داشته باشند ؟....

به درستی بر هیچ کسی پوشیده نیست که در تشکیل خانواده این نهاد اجتماعی دو طرف (زن ومرد) ابتدا نیاز به بینش و آگاهی نسبت به یکدیگر دارند که از آن جمله میتوان آگاهی از علایق ،امیال ، استعداد، آمال و آرزوها ، عادات و سرگرمی ها ، انگیزه ها ، افکار و عقاید ،میزان توقعات خواسته ها وانتظارات طرفین از یکدیگر ، مسائل اقتصادی ، فرهنگی و غیره را نام برد . تمامی این موارد می تواند زیر بنای زندگی انسان را تشکیل دهند،اگر طرفین اطلاعات صحیح و دقیقی از یکدیگر داشته باشند ،می توانند به سهولت گام های مثبت و موثری را برای تشکیل خوانواده موفق بردارند . اما شرط اول این است که ابتدا هر یک از طرفین خود را بشناسند و برخصوصیات و تواناییها و خلق و خوی خود آگاه باشند . برای آنکه خود را بشناسند و به وضع اخلاقی و روحی خود پی ببرند ،لازم است که در خود بنگرند چرا که خود شناسی تنها از راه اندیشیدن در باره ی روابط خود با دیگران حاصل میشود .اما در رابطه با ازدواج مسئله دیگری که بسیار حائز اهمیت است ،اصل محبت و علاقه است،هر پیوند و ازدواجی باید پایه واساس روحی و معنوی داشته باشد . هر چند که نباید از این واقعیت غافل بود که هماهنگی صد در صد امکان پذیر نیست .اما اگر وجوه مشترک بین زن ومرد بیشتر باشد ،توافق و سازگاری آنان در زندگی مشترک بیشتر خواهد بود . بنابراین برای ایجادزندگی برپا و پویا دو طرف باید از نظر فکری و مبنای اعتقادی و آرمان ها واهداف هم سطح و هم نظر باشند .



مشاوره در ازدواج

هنگام روبرو شدن با مشکلات به علت کمبود اطلاعات توانایی تصمیم گیری برای حل مشکل را نداریم بنابراین باید از منابع اطلاعاتی مختلف که مرتبط با مشکل اند آگاهی های مختلف را کسب کنیم تا بتوانیم تصمیم عاقلانه ای بگیریم . در این زمینه باید از افرادی که واجد شرایط و صلاحیت هستند کمک بگیریم . نمونه هایی از مشکلاتی که افراد با آن مواجه می شوند عبارتند از :

· گزینش یک راه از میان چند راه موجود

· از دست دادن موقعیتهای دیگر

· مشکلات مالی مواجه شدن با شکستها

· مسائل خانوادگی و......

لذا انسان برای مواجه شدن و پیداکردن راه حل دچار اضطراب و نگرانی می شود که در این موقع به کمک دیگران نیاز است . ولی در برخی موارد هر فردی حتی بزرگان قوم ، دوستان و همسایگان هیچ کدام صلاحیتی برای دخالت ندارند. فقط صلاحیت چنین کاری با مشاور است زیرا استفاده از روشها وفنون مشاوره در صلاحیت وی است وجنبه کار هم تخصصی است .

نتیجه وسرانجام رجوع به مشاور تسکین ناراحتی ورفع مشکل و گزینش مناسب است . مشاوره ی قبل از ازدواج ، تشکیل خانواده موفق ،سعادتمند و با امنیت را تایید و تضمین می کند . در مشاوره قبل از ازدواج به مراجع کمک میشود تا مناسب ترین همسر را انتخاب کند .

بنابر این مشاوره در این زمینه باید نسبت به شناخت زوجین و خانواده های آنان و عوامل دیگری که در زندگی مشترک آنان دخیل است اقدام کنند و زوجین را در جهت هماهنگی بیشتر هدایت کنند . مشاوران ازدواج باید صلاحیت لازم را در این زمینه داشته باشند تا بتوانند از عهده چنین کار مهمی برآیند (حسن بیرجندی 1377). استفاده جوانان از مشاوران ازدواج از زمان آغاز حرکت و به فکر افتادن ازدواج امری ضروری است که میتواند فرایند یک ازدواج موفق را برای جوانان در پی داشته باشد.

مشکلات ازدواج

در کتاب مشاوره ازدواج و خانواده درمانی در نتیجه پژوهشی مشکلات دانشجویان پزشکی و تربیت معلم ارائه شده است به این مشکلات به همراه سایر مشکلات احتمالی دیگر سبب شده تا آمار ازدواج در جامعه به شدت سیر نزولی را طی کند و نرخ ازدواج جامعه ما نسبت به گذشته کاهش یابد:

مهمتری عوامل عبارت بوده اند از :

1. مشکل اقتصادی

2. عدم آشنایی قبل از ازدواج

3. باورهای غلط خانواده (سختگیری های والدین )

4. مشکل تصمیم گیری

برای تسهیل در امر ازدواج جوانان کمک هایی باید از طرف دولت و خانواده ها صورت گیرد این کمک ها عبارتند از :

· کمک های دولت به مسایل و مشکلات ازدواج جوانان

· کمکهای مالی و اقتصادی و وام های طولانی مدت به زوجین

· دادن امککانات و تسهیلات جهت اشتغال زوجین جوان

· تبلیغ و گسترش فرهنگ ازدواج در جامعه بوسیله رسانه هاو....

آنچه که قبل از کمک های دولت در امر ازدواج مهم است رسیدن جوانان به ویژگی هاییمانند رشد جسمانی ، رشد عقلانی، رشد عاطفی ،رشد اجتماعی و رشد اخلاقی است که در شمار شرایط اولیه تشکیل خانواده است.



گردآورنده نسرین تالاوی ، کارشناس راهنمایی و مشاوره



۵ نظر:

ناشناس گفت...

ممنون از مقالتون خیلی مفید و کاربردی بود.
تشکر

ناشناس گفت...

وبلاگتون خیلی عالیه امیدوارم موفق باشید

ناشناس گفت...

Thanks.

ناشناس گفت...

ممنون نسرین خانم
منتظر مقالات بعدیتون هستم

ناشناس گفت...

mamnoon.aale bod.