پیام

هیچ کس جز خود ما مسئول بدبختی و خوشبختی های ما نیست

۷/۱۹/۱۳۸۶

تمرين تقويت اراده

در طول مدت سه يا چهار روز، چند لحظه آرامش و استراحت كه صرف تفكر خواهيد كرد، براي خود در نظر بگيريد. بهتر است اين لحظات شامل ساعات اول روز، صبح ها باشد.در سكوت اتاق يا اداره ی خود، در كمال صحت و بدون چون و چرا خود را امتحان كنيد. ترازنامه و بيلان وضعيت روحي خود را تنظيم كنيد.

سعي كنيد خودتان را به شخص خودتان آنطور كه مي خواهيد معرفي كنيد. خود را ميان اشتغالات مختلف خود نه به صورت فردي بي تصميم و لا قيدي كه شايد در حال حاضر هستيد، بلكه به صورت فردي مصمم، آرام، با پشتكار و كاملاً مسلط بر خود تصور كنيد.

هر روز چندين بار 20 يا 30 بار پشت سر هم تكرار كنيد: «كسب نيروي ارادهء آهنين براي من آسان است من بطور منظم اراده ام را تقويت مي كنم در نتيجه چنان محكم و استوار مي شود كه هيچ نمي تواند آن را متزلزل كند. آنچه را كه به نظرم انجام دادني است انجام مي دهم، هيچ قدرتي نمي تواند مرا از آن باز دارد.»

سوء استفاده عاطفی

سوء استفاده هررفتاری است که به قصد ایجاد کنترل وانقیاد یک انسان دیگر انجام می گیرد و می تواند استفاده ازترس ، توهین وتجاوز کلامی یا جسمی را شامل شود .سوء استفاده عاطفی نوعی سوء استفاده است که ماهیتا عاطفی و هیجانی است نه جسمی . سوء استفاده عاطفی هر چیزی را شامل می شود. سوء استفاده کلامی وانتقاد گونه وفنون ظریفتری چون سرزنش ، دستکاری وترشرویی همه مثال هایی از سوءاستفاده عاطفی هستند.

سوء استفاده عاطفی مثل شستشوی مغزی است که درآن بطور منظم اعتماد به نفس ، ارزش شخصی ، اعتماد به دریافت های شخصی و خود پنداره افراد تخریب می شود . سوء استفاده عاطفی چه بوسیله زخم زبان وتحقیر مداوم انجام گیرد و چه بوسیله تشر زدن یا تحت عنوان « راهنمایی » ،« آموزش » و « پند » ، نتیجه همیشه یکسان است . درواقع سوء استفاده شونده ، هویت و ارزش شخصی خود را ازدست می دهد .سوء استفاده عاطفی به هسته درونی شخص آسیب وارد می کند ، زخمهایی ایجاد می کند که عمیق ترو مزمن تر ازجراحت های بدنی است.

روان درماني چيست؟

روان درماني چيست؟

روان درماني به شيوه هايي گفته مي شود که در آن مشکلات رواني و عاطفي از طريق بيان مشکلات به يک درمانگر و گفتگو با او درمان مي گردد. روان درمانگر به شناخت شما از خود و بهتر شدن توانايي مقابله تان کمک مي کند.

اهداف روان درماني عبارتند از:

- تغيير الگوهاي آسيب زاي رفتاري

- بهبود احساس ارزشمندي

- حل و فصل تعارض ها

روان درماني به يادگرفتن مسائلي در مورد خودتان کمک مي کند. در بعضي از موارد، شما ياد مي گيريد که چگونه گذشته را درک کرده و آن را با زمان حال تطبيق دهيد. در موارد ديگر شما از آن دسته از پاسخهايتان که مشکلاتي را در زندگي شما ايجاد مي کنند آگاه شده و شيوه هاي تغيير آنها را ياد مي گيريد.

چگونه يک درمانگر انتخاب کنيم؟

درمانگر شما بايد شخصي باشد که در حضور او احساس آرامش کنيد. درمانگرها شامل افراد زير هستند:

روانپزشکان، روانشناسان، پرستاران روانپزشکي، مددکاران اجتماعي، مشاوران آموزش ديده، بسياري از مردم از اشخاصي که عقيده آنها را مي پذيرند، اسامي درمانگران را بدست مي آورند.

اين اشخاص عبارتند از:

- دوستان

- اعضاي خانواده

- پزشکان

حتي با وجود کمک گرفتن از ديگران هم، پيدا کردن يک درمانگر خوب امر بسيار شخصي مي باشد. مراقب باشيد روان درمانگران زيادي وجود دارند که صلاحيت کافي براي اين کار ندارند. مطمئن باشيد شخصي که شما به عنوان يک درمانگر انتخاب مي کنيد، حتماً داراي مجوز کار باشد و اعتبار کافي براي اين امر داشته باشد.

ممکن است که شما قبل از اينکه يک درمانگر انتخاب کنيد، با درمانگران زيادي صحبت کنيد. هنگامي که با اولين درمانگر ملاقات مي کنيد، درباره مطالب زير از او بپرسيد:

- حق الزحمه

- نوع درماني که او براي شما بکار مي برد

- مجوز قانوني کار مخصوص درمانگران

به همان اندازه که شما مسائل شخصي خود را براي درمانگر بيان مي کنيد، انتظار داريد که به همان اندازه هم او در اين رابطه با شما صحبت کند. به مسائل زير با دقت توجه کنيد:

- چگونه درمانگر با شما ارتباط برقرار مي کند.

- به چه نحوي شنونده سخنان شماست.

- درجه راحت بودن شما با درمانگر.

داشتن مقداري احساس تنش و عصبيت در جلسه اول طبيعي است اگر درمانگر داراي صفاتي است که فکر مي کنيد آن صفات نخواهند گذاشت احساسات خود را براحتي بيان کرده و يا به درمانگرتان اعتماد کنيد، بهتر خواهد بود که درمانگر ديگري انتخاب نمائيد.

در اولين جلسه به احساسات خود اعتماد کنيد. از احساسات خودتان خود به عنوان يک راهنما جهت تصميم گيري در مورد ادامه کار با آن درمانگر و يا تغيير او استفاده کنيد.

به محض پيداکردن شخصي که در حضور او احساس آرامش مي کنيد، ضمن گشودن دريچه هاي ذهن خود شرايط را براي اعتماد به درمانگر مهيا کنيد. رک و صريح بودن در امر درمان نکته اي بسيار مهم است.